Restorative Yoga

1. Doordat je lang in een houding blijft zitten of liggen, ervaar je een hele goede en diepe stretch. Je spieren kunnen in het begin weerstand bieden, maar na een minuut geven ze zich aan over. Dit betekent dat je hierdoor meer ruimte kunt krijgen.

2. Restoratieve Yoga kan je helpen om diverse klachten te verminderen. Bijvoorbeeld tijdens een revalidatieperiode of bij het hebben van chronische klachten. Denk bijvoorbeeld aan diverse vormen van reuma. Reumapatienten kunnen veel baat hebben bij het uitvoeren van deze Yoga vorm.

3. Doordat je lang in een bepaalde houding zit of ligt, leer je je lichaam goed kennen. Je observeert waar je ongemakken of knelpunten ervaart. Op deze manier weet je wat je mogelijkheden en aandachtspunten zijn en kun je hier naar handelen.

4. De ademhaling wordt verbeterd. Je leert in een ontspannen sfeer de ademhaling te controleren en op een juiste manier toe te passen. Dit zorgt niet alleen in de Restoratieve Yoga les voor meer ontspanning, maar kan je ook in het dagelijkse leven veel verlichting bieden.

5. Restoratieve Yoga bevordert je meditatie. Je bent namelijk in staat om te ontspannen en je ademhaling onder controle te krijgen.

Ook stretch je de lichaamsdelen die ervoor zorgen dat je gemakkelijk in een comfortabele houding kunt blijven. Hierbij kun je natuurlijk ook gebruik maken van diverse hulpmiddelen.

Al deze punten werken er aan mee dat je op een goede manier je meditatie in kunt gaan.

6. Je leert doormiddel van Restoratieve Yoga te ontspannen. Je laat de spanning los in je lijf en zorgt ervoor dat je je gedachten kunt loslaten. Hierdoor bereik je optimaal contact tussen lichaam en geest.